„Wesołe Skrzaty” oswajają emocje i uczucia
Aktualny temat roczny brzmi „Nasze emocje i uczucia”. Myślą przewodnią jest oswajanie dzieci z emocjami i uczuciami, nabywanie umiejętności rozpoznawania ich i nazywania. Naszym celem jest budzenie wrażliwości emocjonalnej, kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie, kształtowanie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności.
Przedszkolne działania będą skupiały się na spotkaniach ze specjalistami, artystami: muzykami, tancerzami, plastykami, czyli tymi, którzy o emocjach wiedzą najwięcej, potrafią je rozpoznawać, wyrażać, otwarcie o nich mówić, radzić sobie z nimi w konstruktywny sposób. Realizacja założeń i celów będzie odbywać się, poprzez rozmaite formy plastyczne, muzyczne i teatralne. Dzięki nim przedszkolaki będą uczyły się wyrażać uczucia i emocje. Planujemy także, zorganizować „Dzień emocji”, który będzie swojego rodzaju uwieńczeniem naszej rocznej pracy.
Zorganizujemy również wiele wycieczek, weźmiemy udział w koncertach i teatrach tematycznie związanych z oswajaniem świata emocji i otwartym mówieniem o nich. Mamy nadzieję na owocną pracę i niezapomniane wspomnienia.
Rok szkolny 2014/2015
„Nasze emocje i uczucia”
Zadanie:
Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form plastycznych.
Cele:
1. Budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej
2. Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie
3. Poznanie własnych praw i obowiązków
4. Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie
5. Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci
6. Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności
Działania:
1. Wykorzystanie różnorodnych form, metod i środków wspomagających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci.
2. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności artystycznej dzieci:
o aranżacja sal na potrzeby realizacji programu,
o stosowanie różnorodnych pomocy dydaktycznych, rekwizytów, dekoracji do zajęć, uroczystości i innych form pracy
3. Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego wychowanka
o prowadzenie systematycznej obserwacji dzieci we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
o podejmowanie celowych działań pedagogiczno-psychologicznych zmierzających do eliminacji zachowań agresywnych, akceptacji innych
o prowadzenie sondażu wśród dzieci na temat ich samopoczucia, preferencji zabaw, kolegów (np. kalendarze nastrojów dzieci, wywiad z dzieckiem).
4. Udział dzieci w konkursach plastycznych, recytatorskich, przeglądach teatralnych i festiwalach.
5. Organizacja uroczystości przedszkolnych wzmacniających więzi emocjonalne z rodziną, nauczycielami.
6. Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych
o Opracowywanie i stosowanie kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie.
o Dostarczanie wzorów właściwego zachowania się.
o Ukazywanie przykładów z literatury, filmu itp.
7. Zorganizowanie II Konkursu Plastycznego „MOJE EMOCJE I UCZUCIA”, dla dzieci z całej gminy Kleszczewo
8. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
9. Wernisaż III Konkursu Plastycznego
10. Uroczyste Zakończenie Roku Przedszkolnego „WYTAŃCZYĆ, WYŚPIEWAĆ EMOCJE”
Monitorowanie:
Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działalności plastycznej.
Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitoringu podstawy programowej, karty kontroli dokumentacji, karty obserwacji, karty dokumentowania kształcenia ustawicznego, arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitacja diagnozująca i doradczo-doskonaląca, oceniająca pracę nauczyciela, analiza dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.
Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w roku szk.2014/2015, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2015r. Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.
Oczekiwane efekty:
Dzieci:
1. Znają własne prawa i obowiązki
2. Identyfikują i nazywają różnorodne uczucia i stany emocjonalne
3. Podejmują próby oceny postępowania innych oraz działań własnych
4. Potrafią odwoływać się do zasad współżycia w grupie, zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych
5. Rozumieją konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia w grupie
6. Chętnie podejmują wszelkie formy działalności artystycznej
7. Potrafią wyrażać stany emocjonalne i uczucia w działalności plastycznej
8. Posługują się różnorodnymi, zwłaszcza niekonwencjonalnymi materiałami jako środkiem wyrazu artystycznego