Polski English Deutsch

22 października 2024r.

Obecnie naszą stronę przegląda 14 osób!

ŻYCIE SZKOLNE W OBIEKTYWIE

STRONA ARCHIWALNA

SPRAWDŹ NASZĄ NOWĄ STRONĘ TUTAJ: [ZSKLESZCZEWO.PL]

Menu

         BLOG SZKOLNY !!!

Twój szczęśliwy numerek:

11

 

Biuletyn Informacji Publicznej

 

ESA-Edukacyjna Sieć Antysmogowa

Edukacyjna Sieć Antysmogowa

Zaczynamy ...

        Metoda projektu jest nowatorską metodą uczenia umożliwiającą dzieciom aktywne, celowe i zaangażowane uczenie się.
Dzieci przez dłuższy czas prowadzą pogłębione badania na określony temat, aby poznać i zrozumieć zjawiska zachodzące w ich otoczeniu. Rozwijają się w sposób wszechstronny: intelektualnie, emocjonalnie i społecznie. Cechą charakterystyczną jest pogłębianie tematu, który bezpośrednio interesuje dzieci, jest dla nich rzeczywisty i dotyczy ich najbliższego otoczenia. Sami szukają odpowiedzi na stawiane przez siebie pytania, proponują hipotezy, obserwują, badają, eksperymentują. Podczas swoich poszukiwań korzystają z różnych dostępnych materiałów, zapraszają ekspertów z interesujących ich dziedzin.
Podstawową cechą projektu jest jego badawczy charakter ukierunkowany celowo tak, by znaleźć odpowiedzi na pytania dotyczące tematu, postawione przez dzieci lub nauczyciela, pojawiające się również w trakcie wspólnej pracy. (L.G.Katz i J.H.Helm, „Mali badacze”, 2001)

Podczas realizacji metody projektu w praktyce pomocą służy struktura projektu, która obejmuje trzy odrębne etapy - fazy.
FAZA I – wstępna – wybór tematu, przygotowanie do badań, formułowanie pytań i hipotez.
FAZA II – badawcza – szukanie odpowiedzi na pytania, praca w terenie, badanie, eksperymentowanie, konsultowanie.
FAZA III – zamykająca –prezentowanie wyników badań, analiza swoich działań.

W metodzie projektu rolą nauczyciela jest wspieranie inicjatywy dzieci, pomaganie w rozwiązywaniu trudności, inspirowanie, a przede wszystkim bycie przewodnikiem w poszukiwaniu odpowiedzi. To dzieci aktywnie i samodzielnie poszukują odpowiedzi na stawiane pytania, badają i eksperymentują. Uczą się poprzez samodzielne doświadczanie.

 

PROJEKT „ JAK DZIAŁA SZKOŁA? – ŚLADAMI ZIELONYCH TABLICZEK”

        Dla każdego dziecka pójście po raz pierwszy do szkoły jest wielkim przeżyciem. Towarzyszą mu duże emocje, zaciekawienie, czasami lęk przed nieznanym. Uczniowie klasy 1a byli bardzo podekscytowani pobytem w szkole. Jako pierwsze pragnęli ją poznać, zwiedzić, zobaczyć wszystkie tajemnicze miejsca. Podczas wycieczki po szkole dzieci zadawały wiele pytań, interesowało ich wszystko, zarówno gabinet pani Dyrektor, jak i p. higienistki czy p. intendentki, ciekawy był również kask pozostawiony na uczniowskiej szafce oraz czerwone i czarne skrzynki zawieszone na ścianach. Bardzo trudno było wybrać to, co jest najważniejsze, najbardziej interesujące, najciekawsze. Po wielu dyskusjach ustalono, iż najbardziej ciekawią nas rozwieszone w szkole „zielone tabliczki”. W kolejnej fazie projektu dzieci zaczęły stawiać swoje pierwsze hipotezy, które pragnęły sprawdzić. Jako ekspertów w dziedzinie „zielonych tabliczek” uznały panią Dyrektor oraz pana Wójta. Wspólnie ustalono, iż zaprosimy panią Dyrektor, a pana Wójta odwiedzimy w Urzędzie Gminy. Podczas weryfikowania hipotez dzieci zadawały ekspertom nurtujące ich pytania np. Sebastian zapytał: „Kto zawiesza zielone tabliczki?” natomiast Martynka : „Dlaczego prowadzą zawsze w dół?” a Szymek:, „Dlaczego prowadzą zawsze do wyjścia ewakuacyjnego?”

Końcowym etapem było podsumowanie zdobytej wiedzy, porównanie otrzymanych informacji z własnymi hipotezami. Opowiedzenie o własnych doświadczeniach, odkryciach.

Faza III projektu to również dzielenie się zdobytą wiedzą i doświadczeniami. Dlatego dzieci zdecydowały, iż zaproszą młodszych kolegów i koleżanki z grupy Smerfów na wycieczkę. W trakcie zwiedzania „pierwszaki” opowiedziały swoim kolegom o szkole, pokazały „zielone tabliczki”, wytłumaczyły, do czego one służą. Aby Smerfom było raźniej w przyszłym roku nauczyły ich również ułożonej przez siebie rymowanki.