Polski English Deutsch

03 grudnia 2024r.

Obecnie naszą stronę przegląda 2 osoby!

ŻYCIE SZKOLNE W OBIEKTYWIE

STRONA ARCHIWALNA

SPRAWDŹ NASZĄ NOWĄ STRONĘ TUTAJ: [ZSKLESZCZEWO.PL]

Menu

         BLOG SZKOLNY !!!

Twój szczęśliwy numerek:

11

 

Biuletyn Informacji Publicznej

 

ESA-Edukacyjna Sieć Antysmogowa

Edukacyjna Sieć Antysmogowa

Plan pracy świetlicy szkolnej


PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2019/2020

Cele i zadania świetlicy:
 

CELE:

        1. Zapewnienie uczniom opieki wychowawczej po zakończeniu zajęć szkolnych.

        2. Opieka nad uczniami podczas odjazdów autobusami do domu (zatoczka autobusowa).

        3. Stwarzanie warunków do odrabiania zadań domowych i pomoc w nauce.

        4. Stworzenie warunków  do wypoczynku, relaksu i zabawy po zakończeniu zajęć szkolnych.

        5. Rozwijanie umiejętności manualnych, rozwijanie zainteresowań i kreatywności dzieci.

        6. Kształtowanie ekspresji ruchowej.

        7. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzajemnej życzliwości i zasad poprawnego zachowania się.

ZADANIA:

        1. Przygotowanie i prowadzenie dokumentacji świetlicy:

              1) zapisywanie dzieci do świetlicy - opracowywanie miesięcznych planów pracy,

              2) prowadzenie dokumentacji,

              3) zorganizowanie opieki wychowawczej od 630 - 800 oraz 1130 do 1700,

              4) zapoznanie dzieci z regulaminem świetlicy i zasadami korzystania ze stołówki szkolnej.

        2. Współpraca z wychowawcami, rodzicami, psychologiem:

              1) deklaracje rodziców dotyczące uczęszczania dzieci do świetlicy,

              2) indywidualne rozmowy z wychowawcami i rodzicami (wspólne rozwiązywanie problemów),

              3) pomoc w modernizacji i uzupełnianiu pomocy dydaktycznych w świetlicy,

              4) utrzymywanie stałego kontaktu z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką.

       3. Rozwijanie samodzielności uczniów, pomoc w odrabianiu lekcji, rozwijanie myślenia, koncentracji i spostrzegawczości:

             1) zapoznanie z regulaminem świetlicy i zasadami zachowania w niej,

             2) przyswajanie i przestrzeganie norm grzecznościowych,

             3) kształtowanie poczucia odpowiedzialności i opiekuńczości,

             4) pogadanki wychowawcze,

             5) organizowanie pomocy dzieciom w odrabianiu prac domowych,

             6) wykonywanie tematycznych gazetek i okolicznościowych dekoracji sali,

             7) pielęgnowanie roślin,

             8) dbanie o czystość i porządek w sali,

             9) wystawa twórczości dzieci na gazetkach ściennych.

      4. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, poznanie i rozwijanie zainteresowań dzieci.

     5. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i zachowania się w sytuacjach trudnych, empatii wobec innych.

      6. Zapobieganie agresji i przemocy, profilaktyka uzależnień.

      7. Zapewnienie powodzenia szkolnego wychowankom świetlicy:

             1) umożliwienie dzieciom odrabiania zadań domowych,

             2) organizowanie pomocy koleżeńskiej w odrabianiu zadań domowych,

             3) wykorzystanie różnych form zajęć świetlicowych do kompensowania braków z wiedzy szkolnej.

       8. Kształtowanie odpowiednich nawyków związanych z kultura osobistą (stroju, zachowania i słownictwa).

     9. Kształtowanie postaw patriotycznych, wzbogacanie wiadomości o Polsce i świecie. Kultywowanie obchodów świąt i uroczystości:
             1) przeprowadzenie z dziećmi zajęć o tematyce związanej ze świętami narodowymi i państwowymi,

             2) utrwalanie hymnu państwowego i symboli narodowych, wdrażanie do ich poszanowania,

             3) przybliżanie wychowankom historii i tradycji naszego regionu.

     10. Kształtowanie nawyków dbania o swoje zdrowie.


ZAJĘCIA W ŚWIETLICY SZKOLNEJ W ROKU SZKOLNYM 2019/2020

ODBYWAJĄ SIĘ CODZIENNIE W GODZINACH: 630 – 800 oraz 1130 – 1700.
 

ZAJĘCIA PROGRAMOWE PROWADZONE BĘDĄ WOKÓŁ NASTĘPUJĄCYCH HASEŁ TEMATYCZNYCH:

 

WRZESIEŃ

1. Rozpoczynamy nowy rok szkolny
Wychowanek:
 - zna regulamin świetlicy; zna prawa i obowiązki ucznia;
- zna lokalizację świetlicy;
- potrafi bezpiecznie zachowywać się w otoczeniu, w którym się znajduje; jest gotowy współdziałać w grupie; życzliwie odnosi się do innych osób; integruje się z grupą.

2. Na dobry początek...
Wychowanek:
- potrafi bezpiecznie poruszać się po drodze; dba o bezpieczeństwo swoje innych; zna telefony alarmowe i wie, jak wezwać pomoc; zna swoje mocne i słabe strony i potrafi je właściwie wykorzystać;
- potrafi swobodnie wypowiadać się na określony temat; doskonali sprawność manualną.

3. Poznajemy się nawzajem
Wychowanek:
- potrafi określić swoje ulubione zajęcia i opowiedzieć o zainteresowaniach; potrafi podać swoje imię nazwisko i adres;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela; z uwagą bierze udział w zajęciach świetlicowych; potrafi uczestniczyć we wspólnych zabawach; doskonali sprawność manualną.

4. Już jesień
Wychowanek:
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią; potrafi wypowiadać się na temat jesiennego krajobrazu;
- rozumie znaczenie określenia „Złota polska jesień”;
- potrafi współpracować w grupie;
- potrafi poruszać się w rytm muzyki;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela; doskonali  sprawność manualną;

PAŹDZIERNIK

1. Dary jesieni
Wychowanek:
- potrafi wysłuchać wiersza i opowiedzieć jego treść;
- rozumie określenie „,dary jesieni”;
- potrafi zaśpiewać z pamięci piosenkę;
- zna zasady uczciwej rywalizacji i potrafi pogodzić się z porażką;
- doskonali sprawność manualną;

2. Dobre maniery
Wychowanek:
- zna podstawowe zasady współżycia społecznego; potrafi ubrać się stosownie do miejsca i okazji;
- potrafi wyciągnąć wnioski z wysłuchanego fragmentu tekstu; jest wrażliwy na drugiego człowieka;
- potrafi poszanować jego granice osobiste;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;

3. Dzień Edukacji Narodowej
Wychowanek:
- potrafi powiedzieć, co oznacza Dzień Edukacji Narodowej i skąd wzięło się to święto;
- wie czym zajmują się pracownicy szkoły i szanuje ich pracę;
- potrafi ułożyć życzenia dla nauczyciela; doskonali sprawność manualną;
- rozumie, że jego zachowanie w szkole jest wyrazem szacunku wobec nauczycieli.

4. Nasi ulubieńcy
Wychowanek:
- potrafi opowiadać o swoim ulubionym zwierzątku;
- potrafi uszanować gust innych osób;
- potrafi współdziałać w grupie, rozwiązuje rebusy i zagadki;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

LISTOPAD

1. W zdrowym ciele zdrowy duch
Wychowanek:
- dba o zdrowie własne oraz innych;
- zna wartościowe sposoby spędzania wolnego czasu;
- wie, jak należy się odżywiać;
- zna domowe sposoby leczenia przeziębienia i wzmacniania odporności;
- potrafi ubrać się odpowiednio do pogody;
- potrafi współdziałać w grupie;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

2. Polska - nasza ojczyzna
Wychowanek:
- zna symbole narodowe;
- potrafi wyjaśnić wymowę Święta Niepodległości;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną;
- zna treść wybranych pieśni patriotycznych i żołnierskich.

3. Ptasie odloty
Wychowanek:
- potrafi wymienić ptaki, które odlatują na zimę i wymienić ptaki, które zimują w kraju; - potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- potrafi rozwiązać krzyżówkę;
- doskonali sprawność manualną.

4. Baśnie, które kochamy
Wychowanek:
- słucha z uwagą czytanych baśni, potrafi opowiedzieć ich treść i wyciągnąć z niej wnioski;
- potrafi wykonać ilustracje do baśni;
- szanuje pracę innych;
- doskonali sprawność manualną.

GRUDZIEŃ

1. Mikołajki
Wychowanek:
- zna postać św. Mikołaja i związane z nią wartości;
- potrafi dostrzec potrzeby innych ludzi;
- potrafi zgodnie współdziałać w grupie;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

2. Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę
Wychowanek:
- wie, jakie zwierzęta potrzebują w zimie pomocy człowieka;
- rozumie potrzebę dokarmiania ich;
- wie w jaki sposób może wziąć udział w dokarmianiu zwierząt;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

3. Święta Bożego Narodzenia
Wychowanek:
- zna tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia
- zna tekst i melodię wybranej kolędy;
- potrafi wykonać proste dekoracje i ozdoby świąteczne;
- doskonali sprawność manualną;
- potrafi zgodnie współdziałać w grupie;
- wie, jak zachować się przy wigilijnym stole, potrafi złożyć życzenia świąteczne;
- dostrzega potrzebę pomagania innym ludziom.

STYCZEŃ

1. Miasta polski. Moja miejscowość
Wychowanek:
- potrafi wskazać lokalizację swojej miejscowości na mapie Polski;
- zna najważniejsze zabytki Poznania;
- potrafi wskazać miejsca, które warto odwiedzić;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną;
- rozumie czym jest uczciwa rywalizacja i potrafi pogodzić się z przegraną.

2. Karnawał
Wychowanek:
- zna ciekawostki na temat obchodzenia karnawału w różnych krajach;
- zna polskie zwyczaje związane z karnawałem;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- rozwija wrażliwość estetyczną i szanuje gust innych osób;
- zgodnie bawi się z innymi dziećmi w grupie;
- doskonali sprawność manualną.

3. Zimowy krajobraz
Wychowanek:
- potrafi wymienić cechy zimowego krajobrazu;
- rozumie pojęcia określające zjawiska atmosferyczne: „szron”, „szadź”, „kaszka”, „odwilż”;
- dostrzega zmiany w przyrodzie i potrafi je opisać;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

4. Język — część kultury
Wychowanek:
- wie, jak powstało zjawisko języka;
- rozumie znaczenie takich pojęć jak: gwara, żargon, język potoczny; stara się dbać o poprawną mowę, unikać niekulturalnych określeń i sformułowań;
- rozumie potrzebę znajomości języków obcych;
- potrafi zwracać się z szacunkiem do nauczycieli, koleżanek i kolegów;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela.

LUTY
1. Bezpieczne ferie
Wychowanek:
- zna zimowe dyscypliny sportowe oraz sposoby spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu;
- zna zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie;
- potrafi rozwiązywać zagadki;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela.

2. Nasze korzenie
Wychowanek:
- rozumie pojęcie twórczości ludowej i docenia jej wartość dla kultury danego kraju;
- potrafi przyporządkować wybrane stroje ludowe do regionów;
- rozpoznaje charakterystyczne cechy twórczości różnych regionów;
- rozwija wrażliwość estetyczną; zna piosenki i przyśpiewki ludowe.

MARZEC
1. Agresji mówimy STOP
Wychowanek:
- wie, co to jest agresja; rozumie potrzebę szanowania drugiego człowieka bez względu na sympatię lub jej brak;
- potrafi zidentyfikować i nazwać różne uczucia i emocje;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

2. Dzień Kobiet
Wychowanek:
- rozumie wymowę i pochodzenie Dnia Kobiet;
- zna zwyczaje związane z Dniem Kobiet;
- zna zasady dobrego zachowania względem kobiet;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

3. Przygotowanie do Świąt Wielkanocnych
Wychowanek:
- zna wymowę Świąt Wielkanocnych;
- rozumie znaczenie słów „poświęcenie”, „ofiara”, „przebaczenie”, „bezinteresowność” jest gotowy bezinteresownie pomagać innym i przebaczać doznane przykrości;
- dostrzega pozytywne cechy swoich rówieśników i ma wolę je naśladować;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

4. Wielkanocne zwyczaje
Wychowanek:
- zna tradycje i obrzędy Świąt Wielkanocnych;
- potrafi się wypowiedzieć na temat świąt w jego domu;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

KWIECIEŃ

1. Już wiosna
Wychowanek:
- potrafi zaobserwować i nazwać oznaki wiosny w przyrodzie;
- zna nazwy pierwszych wiosennych kwiatów;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
-  doskonali sprawność manualną.

2. Światowy Dzień Zdrowia
Wychowanek:
- dba o higienę osobistą;
- zna zasady prawidłowego odżywiania się;
- właściwie ocenia produkty żywnościowe pod kątem ilości w jakich mogą być spożywane;
- zna zasady działania służby zdrowia i najważniejsze nazwy zawodów i specjalności medycznych;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

3. Światowy dzień książki i praw autorskich
Wychowanek:
- rozumie wartość czytelnictwa; zna proces powstawania książki i związane z nim podstawowe pojęcia; szanuje książki i inne wytwory pracy człowieka;
- rozumie podstawowe odmiany prawa autorskiego: prawo autorskie majątkowe i ojcostwo dzieła;
- potrafi poszanować pomysły koleżanek i kolegów;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela; doskonali sprawność manualną.

4. Majowe święta
Wychowanek:
- zna wymowę obchodów 1, 2 i 3 maja;
- rozumie pojęcie „konstytucja”; szanuje flagę polską i inne symbole narodowe;
- szanuje pracę swoją i innych;
- docenia rolę osób pracujących na stanowiskach pracowników fizycznych;
- rozumie wartość pieniądza i pracy zarobkowej;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

MAJ
1. Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
Wychowanek:
- rozumie pojęcie „niepełnosprawność”;
- szanuje osoby dotknięte niepełnosprawnością;
- rozumie, że każdy człowiek ma swoje ograniczenia i swoje mocne strony;
- wie, jak należy się zachować wobec osób potrzebujących pomocy.

2. Poznajemy różne zawody
Wychowanek:
- potrafi nazwać różne zawody i skojarzyć je z charakterem pracy;
- zna swoje predyspozycje i zamiłowania;
- rozumie proces zdobywania kwalifikacji zawodowych;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

3. Przyjaźń w życiu człowieka
Wychowanek:
- rozumie pojęcie przyjaźni i potrafi je odróżnić od koleżeństwa;
- rozumie rolę przyjaźni w życiu człowieka;
- zna znaczenie przysłów i powiedzeń o przyjaźni;
- uważnie słucha czytanego tekstu i potrafi rozmawiać na jego temat;
- właściwie ocenia swoją postawę wobec kolegów i wyciąga wnioski.

4. Dzień Matki, Dzień Ojca
Wychowanek:
- rozumie wymowę obchodów;
- potrafi opisać postać podając cechy charakterystyczne;
- wie, jak należy właściwie traktować rodziców; docenia wkład pracy rodziców (biologicznych lub przybranych) w jego utrzymanie i wychowanie;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.

CZERWIEC