PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ NA ROK SZKOLNY 2019/2020
Cele i zadania świetlicy:
CELE:
1. Zapewnienie uczniom opieki wychowawczej po zakończeniu zajęć szkolnych.
2. Opieka nad uczniami podczas odjazdów autobusami do domu (zatoczka autobusowa).
3. Stwarzanie warunków do odrabiania zadań domowych i pomoc w nauce.
4. Stworzenie warunków do wypoczynku, relaksu i zabawy po zakończeniu zajęć szkolnych.
5. Rozwijanie umiejętności manualnych, rozwijanie zainteresowań i kreatywności dzieci.
6. Kształtowanie ekspresji ruchowej.
7. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie oraz wzajemnej życzliwości i zasad poprawnego zachowania się.
ZADANIA:
1. Przygotowanie i prowadzenie dokumentacji świetlicy:
1) zapisywanie dzieci do świetlicy - opracowywanie miesięcznych planów pracy,
2) prowadzenie dokumentacji,
3) zorganizowanie opieki wychowawczej od 630 - 800 oraz 1130 do 1700,
4) zapoznanie dzieci z regulaminem świetlicy i zasadami korzystania ze stołówki szkolnej.
2. Współpraca z wychowawcami, rodzicami, psychologiem:
1) deklaracje rodziców dotyczące uczęszczania dzieci do świetlicy,
2) indywidualne rozmowy z wychowawcami i rodzicami (wspólne rozwiązywanie problemów),
3) pomoc w modernizacji i uzupełnianiu pomocy dydaktycznych w świetlicy,
4) utrzymywanie stałego kontaktu z pedagogiem szkolnym, pielęgniarką.
3. Rozwijanie samodzielności uczniów, pomoc w odrabianiu lekcji, rozwijanie myślenia, koncentracji i spostrzegawczości:
1) zapoznanie z regulaminem świetlicy i zasadami zachowania w niej,
2) przyswajanie i przestrzeganie norm grzecznościowych,
3) kształtowanie poczucia odpowiedzialności i opiekuńczości,
4) pogadanki wychowawcze,
5) organizowanie pomocy dzieciom w odrabianiu prac domowych,
6) wykonywanie tematycznych gazetek i okolicznościowych dekoracji sali,
7) pielęgnowanie roślin,
8) dbanie o czystość i porządek w sali,
9) wystawa twórczości dzieci na gazetkach ściennych.
4. Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie, poznanie i rozwijanie zainteresowań dzieci.
5. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych i zachowania się w sytuacjach trudnych, empatii wobec innych.
6. Zapobieganie agresji i przemocy, profilaktyka uzależnień.
7. Zapewnienie powodzenia szkolnego wychowankom świetlicy:
1) umożliwienie dzieciom odrabiania zadań domowych,
2) organizowanie pomocy koleżeńskiej w odrabianiu zadań domowych,
3) wykorzystanie różnych form zajęć świetlicowych do kompensowania braków z wiedzy szkolnej.
8. Kształtowanie odpowiednich nawyków związanych z kultura osobistą (stroju, zachowania i słownictwa).
9. Kształtowanie postaw patriotycznych, wzbogacanie wiadomości o Polsce i świecie. Kultywowanie obchodów świąt i uroczystości:
1) przeprowadzenie z dziećmi zajęć o tematyce związanej ze świętami narodowymi i państwowymi,
2) utrwalanie hymnu państwowego i symboli narodowych, wdrażanie do ich poszanowania,
3) przybliżanie wychowankom historii i tradycji naszego regionu.
10. Kształtowanie nawyków dbania o swoje zdrowie.
ZAJĘCIA W ŚWIETLICY SZKOLNEJ W ROKU SZKOLNYM 2019/2020
ODBYWAJĄ SIĘ CODZIENNIE W GODZINACH: 630 – 800 oraz 1130 – 1700.
ZAJĘCIA PROGRAMOWE PROWADZONE BĘDĄ WOKÓŁ NASTĘPUJĄCYCH HASEŁ TEMATYCZNYCH:
WRZESIEŃ
1. Rozpoczynamy nowy rok szkolny
Wychowanek:
- zna regulamin świetlicy; zna prawa i obowiązki ucznia;
- zna lokalizację świetlicy;
- potrafi bezpiecznie zachowywać się w otoczeniu, w którym się znajduje; jest gotowy współdziałać w grupie; życzliwie odnosi się do innych osób; integruje się z grupą.
2. Na dobry początek...
Wychowanek:
- potrafi bezpiecznie poruszać się po drodze; dba o bezpieczeństwo swoje innych; zna telefony alarmowe i wie, jak wezwać pomoc; zna swoje mocne i słabe strony i potrafi je właściwie wykorzystać;
- potrafi swobodnie wypowiadać się na określony temat; doskonali sprawność manualną.
3. Poznajemy się nawzajem
Wychowanek:
- potrafi określić swoje ulubione zajęcia i opowiedzieć o zainteresowaniach; potrafi podać swoje imię nazwisko i adres;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela; z uwagą bierze udział w zajęciach świetlicowych; potrafi uczestniczyć we wspólnych zabawach; doskonali sprawność manualną.
4. Już jesień
Wychowanek:
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią; potrafi wypowiadać się na temat jesiennego krajobrazu;
- rozumie znaczenie określenia „Złota polska jesień”;
- potrafi współpracować w grupie;
- potrafi poruszać się w rytm muzyki;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela; doskonali sprawność manualną;
PAŹDZIERNIK
1. Dary jesieni
Wychowanek:
- potrafi wysłuchać wiersza i opowiedzieć jego treść;
- rozumie określenie „,dary jesieni”;
- potrafi zaśpiewać z pamięci piosenkę;
- zna zasady uczciwej rywalizacji i potrafi pogodzić się z porażką;
- doskonali sprawność manualną;
2. Dobre maniery
Wychowanek:
- zna podstawowe zasady współżycia społecznego; potrafi ubrać się stosownie do miejsca i okazji;
- potrafi wyciągnąć wnioski z wysłuchanego fragmentu tekstu; jest wrażliwy na drugiego człowieka;
- potrafi poszanować jego granice osobiste;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
3. Dzień Edukacji Narodowej
Wychowanek:
- potrafi powiedzieć, co oznacza Dzień Edukacji Narodowej i skąd wzięło się to święto;
- wie czym zajmują się pracownicy szkoły i szanuje ich pracę;
- potrafi ułożyć życzenia dla nauczyciela; doskonali sprawność manualną;
- rozumie, że jego zachowanie w szkole jest wyrazem szacunku wobec nauczycieli.
4. Nasi ulubieńcy
Wychowanek:
- potrafi opowiadać o swoim ulubionym zwierzątku;
- potrafi uszanować gust innych osób;
- potrafi współdziałać w grupie, rozwiązuje rebusy i zagadki;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
LISTOPAD
1. W zdrowym ciele zdrowy duch
Wychowanek:
- dba o zdrowie własne oraz innych;
- zna wartościowe sposoby spędzania wolnego czasu;
- wie, jak należy się odżywiać;
- zna domowe sposoby leczenia przeziębienia i wzmacniania odporności;
- potrafi ubrać się odpowiednio do pogody;
- potrafi współdziałać w grupie;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
2. Polska - nasza ojczyzna
Wychowanek:
- zna symbole narodowe;
- potrafi wyjaśnić wymowę Święta Niepodległości;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną;
- zna treść wybranych pieśni patriotycznych i żołnierskich.
3. Ptasie odloty
Wychowanek:
- potrafi wymienić ptaki, które odlatują na zimę i wymienić ptaki, które zimują w kraju; - potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- potrafi rozwiązać krzyżówkę;
- doskonali sprawność manualną.
4. Baśnie, które kochamy
Wychowanek:
- słucha z uwagą czytanych baśni, potrafi opowiedzieć ich treść i wyciągnąć z niej wnioski;
- potrafi wykonać ilustracje do baśni;
- szanuje pracę innych;
- doskonali sprawność manualną.
GRUDZIEŃ
1. Mikołajki
Wychowanek:
- zna postać św. Mikołaja i związane z nią wartości;
- potrafi dostrzec potrzeby innych ludzi;
- potrafi zgodnie współdziałać w grupie;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
2. Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę
Wychowanek:
- wie, jakie zwierzęta potrzebują w zimie pomocy człowieka;
- rozumie potrzebę dokarmiania ich;
- wie w jaki sposób może wziąć udział w dokarmianiu zwierząt;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
3. Święta Bożego Narodzenia
Wychowanek:
- zna tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia
- zna tekst i melodię wybranej kolędy;
- potrafi wykonać proste dekoracje i ozdoby świąteczne;
- doskonali sprawność manualną;
- potrafi zgodnie współdziałać w grupie;
- wie, jak zachować się przy wigilijnym stole, potrafi złożyć życzenia świąteczne;
- dostrzega potrzebę pomagania innym ludziom.
STYCZEŃ
1. Miasta polski. Moja miejscowość
Wychowanek:
- potrafi wskazać lokalizację swojej miejscowości na mapie Polski;
- zna najważniejsze zabytki Poznania;
- potrafi wskazać miejsca, które warto odwiedzić;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną;
- rozumie czym jest uczciwa rywalizacja i potrafi pogodzić się z przegraną.
2. Karnawał
Wychowanek:
- zna ciekawostki na temat obchodzenia karnawału w różnych krajach;
- zna polskie zwyczaje związane z karnawałem;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- rozwija wrażliwość estetyczną i szanuje gust innych osób;
- zgodnie bawi się z innymi dziećmi w grupie;
- doskonali sprawność manualną.
3. Zimowy krajobraz
Wychowanek:
- potrafi wymienić cechy zimowego krajobrazu;
- rozumie pojęcia określające zjawiska atmosferyczne: „szron”, „szadź”, „kaszka”, „odwilż”;
- dostrzega zmiany w przyrodzie i potrafi je opisać;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
4. Język — część kultury
Wychowanek:
- wie, jak powstało zjawisko języka;
- rozumie znaczenie takich pojęć jak: gwara, żargon, język potoczny; stara się dbać o poprawną mowę, unikać niekulturalnych określeń i sformułowań;
- rozumie potrzebę znajomości języków obcych;
- potrafi zwracać się z szacunkiem do nauczycieli, koleżanek i kolegów;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela.
LUTY
1. Bezpieczne ferie
Wychowanek:
- zna zimowe dyscypliny sportowe oraz sposoby spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu;
- zna zasady bezpiecznej zabawy na śniegu i lodzie;
- potrafi rozwiązywać zagadki;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela.
2. Nasze korzenie
Wychowanek:
- rozumie pojęcie twórczości ludowej i docenia jej wartość dla kultury danego kraju;
- potrafi przyporządkować wybrane stroje ludowe do regionów;
- rozpoznaje charakterystyczne cechy twórczości różnych regionów;
- rozwija wrażliwość estetyczną; zna piosenki i przyśpiewki ludowe.
MARZEC
1. Agresji mówimy STOP
Wychowanek:
- wie, co to jest agresja; rozumie potrzebę szanowania drugiego człowieka bez względu na sympatię lub jej brak;
- potrafi zidentyfikować i nazwać różne uczucia i emocje;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
2. Dzień Kobiet
Wychowanek:
- rozumie wymowę i pochodzenie Dnia Kobiet;
- zna zwyczaje związane z Dniem Kobiet;
- zna zasady dobrego zachowania względem kobiet;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
3. Przygotowanie do Świąt Wielkanocnych
Wychowanek:
- zna wymowę Świąt Wielkanocnych;
- rozumie znaczenie słów „poświęcenie”, „ofiara”, „przebaczenie”, „bezinteresowność” jest gotowy bezinteresownie pomagać innym i przebaczać doznane przykrości;
- dostrzega pozytywne cechy swoich rówieśników i ma wolę je naśladować;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
4. Wielkanocne zwyczaje
Wychowanek:
- zna tradycje i obrzędy Świąt Wielkanocnych;
- potrafi się wypowiedzieć na temat świąt w jego domu;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
KWIECIEŃ
1. Już wiosna
Wychowanek:
- potrafi zaobserwować i nazwać oznaki wiosny w przyrodzie;
- zna nazwy pierwszych wiosennych kwiatów;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
2. Światowy Dzień Zdrowia
Wychowanek:
- dba o higienę osobistą;
- zna zasady prawidłowego odżywiania się;
- właściwie ocenia produkty żywnościowe pod kątem ilości w jakich mogą być spożywane;
- zna zasady działania służby zdrowia i najważniejsze nazwy zawodów i specjalności medycznych;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
3. Światowy dzień książki i praw autorskich
Wychowanek:
- rozumie wartość czytelnictwa; zna proces powstawania książki i związane z nim podstawowe pojęcia; szanuje książki i inne wytwory pracy człowieka;
- rozumie podstawowe odmiany prawa autorskiego: prawo autorskie majątkowe i ojcostwo dzieła;
- potrafi poszanować pomysły koleżanek i kolegów;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela; doskonali sprawność manualną.
4. Majowe święta
Wychowanek:
- zna wymowę obchodów 1, 2 i 3 maja;
- rozumie pojęcie „konstytucja”; szanuje flagę polską i inne symbole narodowe;
- szanuje pracę swoją i innych;
- docenia rolę osób pracujących na stanowiskach pracowników fizycznych;
- rozumie wartość pieniądza i pracy zarobkowej;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
MAJ
1. Dzień Walki z Dyskryminacją Osób Niepełnosprawnych
Wychowanek:
- rozumie pojęcie „niepełnosprawność”;
- szanuje osoby dotknięte niepełnosprawnością;
- rozumie, że każdy człowiek ma swoje ograniczenia i swoje mocne strony;
- wie, jak należy się zachować wobec osób potrzebujących pomocy.
2. Poznajemy różne zawody
Wychowanek:
- potrafi nazwać różne zawody i skojarzyć je z charakterem pracy;
- zna swoje predyspozycje i zamiłowania;
- rozumie proces zdobywania kwalifikacji zawodowych;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
3. Przyjaźń w życiu człowieka
Wychowanek:
- rozumie pojęcie przyjaźni i potrafi je odróżnić od koleżeństwa;
- rozumie rolę przyjaźni w życiu człowieka;
- zna znaczenie przysłów i powiedzeń o przyjaźni;
- uważnie słucha czytanego tekstu i potrafi rozmawiać na jego temat;
- właściwie ocenia swoją postawę wobec kolegów i wyciąga wnioski.
4. Dzień Matki, Dzień Ojca
Wychowanek:
- rozumie wymowę obchodów;
- potrafi opisać postać podając cechy charakterystyczne;
- wie, jak należy właściwie traktować rodziców; docenia wkład pracy rodziców (biologicznych lub przybranych) w jego utrzymanie i wychowanie;
- potrafi wykonać pracę plastyczną zgodnie ze wskazaniami nauczyciela;
- doskonali sprawność manualną.
CZERWIEC