W dniach 13 i 14 listopada 2013 roku młodzież naszej szkoły po raz kolejny wzięła udział w Międzynarodowym Konkursie Informatycznym BÓBR. Wśród uczestników znalazło się 7 uczniów naszego gimnazjum i 16 uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej. Udział w Konkursie był doskonałą okazją do sprawdzenia swojej wiedzy i praktycznych umiejętności informatycznych. Ponadto stworzył okazję do bezpośredniej rywalizacji uczestników ze sobą oraz z uczniami z innych szkół polskich i europejskich.
Konkurs Bóbr z zakresu informatyki oraz technologii informacyjnej i komunikacyjnej został zainicjowany w roku 2004 na Litwie, na wzór Międzynarodowego Konkursu „Kangur Matematyczny”. Jest przeprowadzany raz w roku, jednocześnie w większości uczestniczących w nim krajów.
Jego głównym celem pozostaje rozwój i kształtowanie myślenia algorytmicznego oraz popularyzacja posługiwania się technologią informacyjną i komunikacyjną wśród wszystkich uczniów, na wszystkich etapach edukacyjnych. Umiejętność posługiwania się technologią niesie w sobie wiele ważnych aspektów poznawczych, społecznych i kulturowych.
W szczególności Konkurs ma na celu:
- zwiększenie zaangażowania uczniów w stosowaniu komputerów i technologii informacyjnej podczas poznawania różnych dziedzin nauki, od samego początku pobytu w szkole,
- przyczynianie się do rozwoju i kształtowania twórczego podejścia przy zdobywania wiedzy i umiejętności,
- stwarzanie okazji do wymiany doświadczeń między uczniami i nauczycielami z różnych szkół w różnych krajach,
- sprzyjanie wyrównywaniu szans stosowania tej technologii w grupach dziewcząt i chłopców posiadających dostęp do komputerów, jak i niemających takiego dostępu,
- zachęcanie uczniów do zdobywania umiejętności potrzebnych w ich życiu osobistym i w przyszłej pracy zawodowej.
Charakter zadań konkursowych mocno akcentuje elementy międzykulturowe i europejskie.
Pytania testowe w Konkursie Bóbr są na ogół związane z posługiwaniem się komputerem i jego oprogramowaniem przy rozwiązywaniu różnych sytuacji i problemów, dotyczących możliwości zastosowania w przedmiotach nauczania, takich jak: język ojczysty, język obcy, geografia, historia, sztuka, technika i oczywiście matematyka. Często odnoszą się także do kultury i języka. Niektóre pytania dotyczą budowy komputerów, inne oprogramowania użytkowego. Wiele z nich umożliwia uczniom wykazanie się umiejętnością algorytmicznego myślenia.
Konkurs ma charakter jednorazowego testu wykonywanego samodzielnie przez uczestnika Konkursu z pomocą komputera na oprogramowaniu konkursowym. Test składa się z kilkudziesięciu zadań. Rozwiązanie zadania polega na wskazaniu dokładnie jednej z możliwych odpowiedzi przez kliknięcie lub wykonaniu innych czynności, za pomocą komputera, prowadzących do rozwiązania.